B-vitamin

B-vitamin család

(0/0)

A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, ezek egy részét szervezetünk elő tudja állítani, bizonyos esetekben azonban fontos kívülről bejuttatni őket. Pótlásukra különösen akkor van szükség, ha nagy fizikai és/vagy szellemi megterhelés éri szervezetünket. Általános igazság, hogy a különböző B-vitaminokat együtt érdemes szedni, de ez nem minden esetben indokolt. Most megmutatjuk, hogy mire való egy-egy B-vitamin, illetve azt, hogy mikor érdemes inkább a komplex készítmények mellett dönteni.

Thiamin (B1-vitamin)

Fő feladata a szénhidrát-anyagcserében résztvevő enzimek működésének segítése, emellett pedig támogatja az idegrendszer működését, ezenkívül hasznos a diabéteszes neuropátia és a kardiomiopátia kiegészítő kezelésében.

Legnagyobb mennyiségben a sertéshús tartalmazza, de bevihető gabonamagvakkal vagy olajos magvakkal is.

Adagolása: szívbetegségekben naponta 50-150 mg, lehetőleg B-vitamin komplex formájában, neuropátiás tünetek esetén az adagolás ugyanez.

A thiamin savas közegben szívódik fel a legjobban, így érdemes étkezés közben bevenni.

Jó thiaminforrások: sovány sertéshús, teljes kiőrlésű gabonakészítmények, babfélék és olajos magvak.

magvak-bvitamin

Riboflavin (B2-vitamin)

A riboflavin fontos szerepet játszik számos anyagcserefolyamatban, a pajzsmirigy működésében, vassal együtt szedve növeli a vörösvérsejtek számát. Különböző sérülések és égési sebek gyógyulásakor a szervezetnek nagyobb mennyiségben van rá szüksége, továbbá hasznos lehet a szürkehályog megelőzésében vagy késleltetésében.

Nagyobb mennyiségben (200-400 mg) csökkentheti a migrénes rohamok súlyosságát és gyakoriságát, kisebb vagy közepes dózisban (25-50 mg) pedig a rosaceás bőrelváltozásokban bizonyult hatásosnak.

Szürkehályog megelőzése esetén a napi adag 25 mg, kiegészítő kezelésben pedig 50-100 mg.

Egy tipikus hiánytünet a folyamatosan vagy gyakran berepedt szájzug, ha pedig ezt szemszárazság, könnyezés és fokozott fényérzékenység kíséri, akkor mindenképpen gyanakodhatunk riboflavinhiányra.

Jó riboflavinforrás a tej, a sajtok, a joghurt, a marhahús, a máj, bármilyen hal, az avokádó és a tojás.

Niacin (B3-vitamin)

A niacin hatástere is igen széles, lehet használni koleszterinszint-csökkentésre, a vérkeringés serkentésére, depresszió enyhítésére és ízületi gyulladásos panaszok csökkentésére.

A niacin egy másik formája a niacinamid, depresszió, álmatlanság és szorongás esetén ez bizonyult jobbnak. Ezen kívül a niacinamid a niacinhoz képest kisebb eséllyel okoz bőrpírt. Nem kell megijedni sem a niacin, sem a niacinamid okozta kipirulástól, ugyanis ha megjelenik, akkor is csak átmeneti.

Koleszterinszint-csökkentésre és keringésjavításra naponta kétszer 500 mg javasolt, depresszió és szorongás esetén meg naponta 50mg. Utóbbi esetben jobb B-komplex formájában szedni.

Amennyiben hosszú távon kell szednie nagy mennyiségben niacint vagy niacinamidot, érdemes időnként ellenőriztetni a májfunkciót.

Kiváló niacinforrások a magas fehérjetartalmú ételek, például a csirke- és marhahús, a hal, valamint az olajos magvak.

Pantoténsav (B5-vitamin)

A pantoténsav alkalmas az idegrendszer védelmére, segíti a szénhidrátok, zsírok és fehérjék jobb hasznosulását, illetve migrén, krónikus fáradtság és a dohányzásról való leszokásban lehet segítségünkre.

Bár komolyabb problémát nem okoz a túldozírozás, a napi adag jobb, ha nem haladja meg az 1000 mg-ot.

Stresszoldóként naponta 100 mg-ot javasolt bevinni belőle, érdemes B-komplex formájában, fáradékonyságra ugyanennyi a napi adag.

Ha a dohányzásról szeretnénk leszokni, akkor tanácsos először csökkenteni a naponta elszívott szálak mennyiségét (2-3 hétig) és utána elkezdeni szedni a pantoténsavat, naponta 2x500 mg-ot. Ezzel a technikával könnyebb végleg elengedni a cigarettát.

A pantoténsav legfőbb forrása a hal, baromfi, a tojás (tojássárgája), a máj, az élesztő, a brokkoli, illetve a joghurt és a hüvelyesek.

Piridoxin (B6-vitamin)

A B6-vitamin az egyik legtöbb feladatot ellátó vitamin, részt vesz a vörösvérsejtek képzésében, az fehérjeszintézisben és ingerületátvivő anyagok - pl. a szerotonin - szintézisében, tovább segít felszabadítani az elraktározott energiát.

Különböző problémákat lehet vele kezelni, lehet pl. szív- és érrendszeri elváltozások esetén használni, hatékonyan enyhíti a depresszió tüneteit, az álmatlanságot, asztmás rohamokat, a premenstruációs szindróma tüneteit és alkalmas az alagút-szindróma kezelésére.

Az adagolást itt is az adott probléma határozza meg, premenstruális szindróma esetén a napi adag 50-100 mg között mozog, de bármennyit is szedünk belőle, érdemes két részre elosztani, egy reggeli és egy esti adagra (az estit jobb közvetlenül lefekvés előtt bevenni).

Súlyos alagút-szindróma esetén naponta legalább kétszer, de maximum háromszor 50 mg javasolt.

Asztma esetén naponta kétszer 25-50 mg tanácsos, de mindenképpen egyeztetni kell előtte a kezelőorvossal!

Bizonyos mennyiségű B6-vitamin bevitele várandósság esetén hasznos lehet azoknál a nőknél, akik reggeli hányingerrel vagy hányással küzdenek, de mindenképpen ajánlatos előbb az orvosukkal konzultálniuk erről. Az ajánlott napi maximális mennyiség biztonsággal szedhető, viszont nincs adat arra vonatkozóan, hogy nagyobb mennyiségű B6-vitamin hogyan befolyásolja a magzat fejlődését.

Vérszegénységben vassal együtt szedve kis mennyiségben is javítja a vörösvérsejtek képződését.

A B6-vitamin felszívódása akkor a legjobb, ha nem veszünk be belőle 100 mg-nál többet egy nap, illetve ez az az adag, amit hosszú távon is biztonságosan alkalmazható.

Ha mégsem tabletta formájában szeretnénk hozzájutni a piridoxinhoz, akkor az alábbi ételeket érdemes fogyasztani: halak, szárnyasok, csicseriborsó, avokádó, burgonya és banán.

Biotin (B7-vitamin)

A biotinról manapság egyre többen tudják, hogy jó haj- és körömerősítő, azt azonban már kevesebben, hogy ugyanilyen hasznos lehet cukorbetegségben is.

Kifejezett biotinhiány viszonylag ritkán alakul ki, mivel a táplálékaink nagy része tartalmaz annyi biotint, ami fedezi a napi igényt, azonban ha gyengülnek a körmeink vagy töredeznek a hajszálaink, akkor megfontolandó a biotin fokozott bevitele.

Haj- és körömerősítésre a napi ajánlott mennyiség 1000mcg, cukorbetegségben, a sejtek inzulin iránti érzékenységét növelendő lehet nagyobb mennyiségben is szedni, erről azonban feltétlenül tájékozódjon kezelőorvosánál!

A biotin egyéként megtalálható a szójában, hüvelyesekben, a májban, a diófélékban, a rizsben és az árpában.

salata-bvitamin

Cianokobolamin (B12-vitamin)

A B12-vitamin táplálékból való felvétele 50 éves kor felett csökken, így mindenképpen javasolt étrendkiegészítők szedése. Megelőzhető lehet az Alzheimer-kór kialakulása, a vérszegénység és különböző szívproblémák.

Vegetáriánusoknál és vegánoknál különösen fontos odafigyelni a bevitelére, mivel ők pont azoktól az ételektől tartják távol magukat, amik nagy mennyiségben tartalmaznak B12-vitamint.

Az ajánlott napi adag 1000 mcg, ez elegendő szívbetegségekben és súlyos vérszegénység kezelésében is, utóbbiban azonban javasolt a vasbevitel is.

A B12-vitamin pótlása két dolog miatt nehéz: az egyik oka az, hogy a belekből nagyon rosszul szívódik fel, a másik pedig az, hogy ha egyszer elfogyott a májban elraktározott B12-vitamin, akkor a szervezet először ezt fogja feltölteni, és csak ez után engedi be a vérbe.

Tehát a hiány kezelése igen nagy türelmet és kitartást igényel, ha ezek megvannak, jöhetnek a táplálékkiegészítők és a kiegyensúlyozott étrend.

Súlyos B12-vitamin hiány esetén indokolt lehet injekció formájában beadni, ezt viszont kizárólag orvos teheti meg.

Az ajánlott napi dózist nem feltétlen érdemes átlépni, mert nagy valószínűséggel nem fog felszívódni 1000mcg-nál több.

Pont a nehéz pótlás miatt erősen javasolt az étrend megreformálása is, célszerű beépíteni az étrendünkbe a húsokat, belsőségeket, a kagylót, szardíniát, a tojást, különféle gabonapelyheket és a sörélesztőt.

A sörélesztőt bevihetjük tabletta formájában, de kapható még pehely formájában, ezt el lehet keverni joghurttal, műzlivel, de akár magában is fogyaszthatjuk.

A B-vitaminokat ezzel "kivégeztük", ám a B-komplexnek vannak még fontos tagjai! Ilyen például a kolin, a folsav és az inozitol. A továbbiakban ezekről ejtünk néhány szót.

A kolin csökkenti a vérben keringő zsír mennyiségét, így az nem rakódik le az epehólyagban, a májban és az érfalakon, ezen felül javítja a agyi funkciókat. Utóbbinak főleg Alzheimer-kórban van jelentősége vagy akkor ha ezt szeretnénk megelőzni.

Epekövességre hajlamos egyéneknél szintén segítség lehet a kolin.

A folsav (más néven B9-vitamin) nagyban hozzájárul a vas megfelelő felszívódásához, így ha vasat pótlunk, mindenképp javasolt mellé folsavat is bevinni. Emellett a folsav felelős az izomszövetek felépítéséért, részt vesz a sejtosztódás normális lefolyásában, ez különösen nagy hangsúlyt kap a magzati fejlődés során, mivel az agy és az idegrendszer működéséhez elengedhetetlen anyagok létrejöttében működik közre.

Az ajánlott napi maximális dózis 1000 mcg, epilepsziások és hormonfüggő rákos betegek (prosztata- vagy emlőrák esetén) azonban feltétlen beszéljenek az orvosukkal, ha folsavat szeretnének szedni, mivel ezeken az állapotokon ronthat a fokozott folsavbevitel.

Folsavat nagy mennyiségben tartalmaz a fejes saláta, hüvelyesek, a narancs és a teljes kiőrlésű gabonafélék.

Az inozitol, és annak a szervezetünk által előállított formája, a myo-inozitol szabályozza a pajzsmirigy működését, hatékony megoldás lehet cukorbetegségben illetve inzulin-rezisztencia kiegészítő kezelésében, továbbá folsavval együtt szedve normalizálhatja a menstruációs ciklust, ezáltal javítja a termékenységet.

A PCOS (policisztás ovárium szindróma) kezelésében is segítség lehet, mivel támogatja a peteérést, enyhén csökkenti a vérnyomást és a tesztoszteronszintet.

Egy tanulmány szerint az inozitol segít a pánikbetegségben is, főként akkor, ha a pánikrohamokat a nyilvános, nyitott terektől való félelem (agorafóbia) váltja ki.

Pozitív hatása van a kényszerbetegek viselkedésére, egy hathetes inozitolkúra után már javulást tapasztaltak a páciensek.

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).